Brazilië: aanklacht tegen gepensioneerde kolonel

Het kantoor van de openbaar aanklager in Brazilië maakte op 13 maart bekend dat er een aanklacht wordt ingediend tegen de gepensioneerde kolonel Sebastião Curio Rodrigues de Moura voor de gedwongen verdwijning van vijf guerrillaleden in de Braziliaanse staat Pará in 1974.

De ontvoeringen vonden plaats tijdens ‘Operatie Marajoara’ onder leiding van Curio. Gedurende deze operatie zou het leger linkse guerrilla’s hebben ontvoerd, mishandeld en geëxecuteerd.

Volgens Amnesty International is de beslissing om Curio de verdwijningen ten laste te leggen het eerste serieuze teken dat decennia van straffeloosheid wordt aangepakt. De zaak tegen Curio is de eerste strafzaak tegen een lid van het Braziliaanse leger wegens schendingen van de mensenrechten ten tijde van de militaire regering tussen 1964 en 1985. Naar verluidt zijn er meer dan 475 mensen verdwenen en duizenden gemarteld gedurende deze periode.

De beslissing van de Braziliaanse aanklager om kolonel Curio te vervolgen geeft een duidelijk signaal af dat vermoedelijke daders van misdaden tegen de menselijkheid niet langer straffeloosheid genieten.