Protesten na de presidentsverkiezingen in Wit-Rusland, 9 augustus 2020
© Valery Sharifulin/TASS via Getty Images

Belarus laat punkmuzikant tijdelijk vrij

In Belarus is Ihar Banstar tot 1,5 jaar gevangenisstraf veroordeeld na verzonnen aanklachten. Amnesty International is blij dat hij desondanks in afwachting van zijn hoger beroep werd vrijgelaten.

Punkmuzikant Banstar werd op 20 oktober 2020 opgepakt. Hij nam deel aan een protest tegen de omstreden uitslag van de presidentsverkiezingen in augustus en danste voor een aantal politiewagens. Hij droeg daarbij een string. Banstars acties waren vreedzaam maar toch werd hij aangeklaagd vanwege vandalisme. Op 3 maart 2021 ging Ihar Banstar in hongerstaking om te protesteren tegen zijn onterechte detentie. Nadat hij vrijkwam kon hij de medische zorg krijgen die hij na zijn hongerstaking nodig had.

Achtergrond

De Belarussen zijn de alleenheerschappij van president Aleksandr Loekasjenko zat. In de aanloop naar de presidentsverkiezingen had Loekasjenko te maken met de grootste protesten tegen zijn bewind ooit. Tienduizenden vreedzame demonstranten kregen te maken met buitensporig politiegeweld. De presidentsverkiezingen van 9 augustus 202 werden door Loekasjenko gewonnen, maar veel Belarussen plaatsten vraagtekens bij de verkiezingsuitslag. Loekasjenko is al ruim 26 jaar aan de macht.

Volgens lokale mensenrechtenverdedigers zitten 290 mensen in de gevangenis of worden ze vastgehouden na valse aanklachten terwijl ze alleen maar voor hun mening uitkwamen. Onder hen zijn voormalige presidentskandidaten en leden van hun campagneteams, onafhankelijke journalisten en bloggers en mensenrechtenverdedigers. Er zijn veel berichten dat gedetineerden onder slechte omstandigheden worden vastgehouden, geen adequate gezondheidszorg of lichaamsbeweging krijgen en geen contact mogen hebben met familieleden. Tientallen zijn veroordeeld tot gevangenisstraffen na uiterst oneerlijke processen.