Schrijfmarathon 2016
© Amnesty International

9 manieren om in actie te komen tijdens de Schrijfmarathon

Heb je altijd al verandering teweeg willen brengen, maar weet je niet goed hoe? Want waar moet je bijvoorbeeld beginnen? En wat kun je in je eentje bereiken? Nou, een heleboel! Zeker als je samenwerkt met honderden anderen die ook tegen onrecht in actie willen komen.

Dit is wat we vorig jaar samen bereikten: wereldwijd werden meer dan 3,7 miljoen brieven, kaarten, handtekeningen, sms’jes en WhatsApp’jes verstuurd en maar liefst zeven mensen voor wie we actie voerden kwamen vrij. Een geweldig resultaat! Ook dit jaar willen we dat veel mensen vrijkomen. Hieronder negen tips hoe je hieraan bij kunt dragen. Help je mee?

1. Begin met de simpele dingen

Ga naar www.schrijfmarathon.nl en verstuur je brief online: gemakkelijk en snel. Hier lees je alles over de mensen voor wie we dit jaar schrijven en de succesverhalen van vorig jaar.

2. Gebruik je gezicht

Deel een foto van jezelf met een bordje waarop je aangeeft dat je de Schrijfmarathon steunt. Voeg de hashtag #Schrijfmarathon toe en tag ons met @amnestynl op Instagram, Twitter en Facebook.

3. Vertel mensen over de Schrijfmarathon

Laat mensen weten dat je brieven gaat schrijven op 10 december. Vertel het aan je vrienden, familie, klasgenoten en collega’s en nodig ze uit om te komen. En als je het al niet deed: volg ons op Facebook, Twitter en Instagram.

4. Bezoek een schrijfmarathon bij jou in de buurt

Op zo’n 400 verschillende locaties in Nederland organiseren Amnesty-vrijwilligers besloten-en openbare schrijfmarathons. Van Bolsward tot Terneuzen en van Den Burg tot Sittard: overal wordt in boekenwinkels, bibliotheken, stadhuizen, musea, kerken en huiskamers geschreven. Kijk waar er bij jou in de buurt geschreven wordt.

5. Help mee als vrijwilliger

© Amnesty International

In Amsterdam en vele locaties door het land zijn we op zoek naar vrijwilligers die een handje helpen tijdens dit grootse evenement. Zo zijn we op zoek naar gastvrouwen en –heren, mensen die helpen in de keuken of de garderobe en nog veel meer. Stuur een mail naar schrijfmarathon@amnesty.nl en laat weten waar je het liefste vrijwilligerswerk wilt doen.

6. Blog erover

Heb je een blog? We hebben alle informatie over de acties en het bijbehorende foto- en videomateriaal op onze website staan. Of je nu actie wilt voeren voor advocate Eren Keskin uit Turkije, klokkenluider Edward Snowden uit de VS of milieuactivist Máxima Acuña uit Peru, we hebben ontzettend veel materiaal dat je kunt gebruiken. Deel hun verhalen zodat er nog meer brieven voor hen worden geschreven.

7. Organiseer zelf een schrijfevenement

Pak papier, pennen, haal lekker eten in huis en nodig mensen uit voor een heerlijk avondje schrijven. Je kunt het klein aanpakken, door thuis met buren of vrienden te schrijven. Je kunt het ook groter aanpakken door aan de schrijftafel te gaan zitten op je werk of de sportclub. Of pak het groots aan en organiseer een schrijfactie in je stamkroeg of supermarkt, buurthuis of bibliotheek, kantine of kerk. Meld je activiteit aan, dan komt je activiteit op onze website te staan. Alle actiematerialen en promotiematerialen kun je downloaden van de website.

8. Kom 24 uur (of korter) schrijven op het Amnesty-kantoor

24 uur lang hebben we een fantastisch programma in petto. Om 10 uur ’s ochtends openen de vrijgelaten mensenrechtenverdedigers Arif en Leyla Yunus uit Azerbeidzjan ons schrijfevenement. Voor hen kwamen we in 2015 in actie tijdens de Schrijfmarathon. Ook is er een bruisend avond- en nachtprogramma met Skype-interviews met internationale activisten, spoken word, dj’s, yoga en een silent disco. Voor eten en drinken wordt gezorgd. Dus meld je aan en kom!

9. Doe waar je goed in bent

We kijken er naar uit om te zien wat jij doet! Deel je werk, events en ideeën met ons door middel van de mention @Amnestynl op Twitter, of tag ons op Facebook of Instagram. Vergeet ook niet de hashtag #Schrijfmarathon te gebruiken.