Aser Mohamed uit Egypte
© Privéfoto

‘Aser is er slecht aan toe’

Tijdens zijn voorarrest werd de 14-jarige Aser Mohamed uit Egypte urenlang opgehangen aan zijn armen en benen en kreeg hij elektroshocks. Daarmee wilden de agenten hem dwingen misdrijven te bekennen die hij niet heeft gepleegd. Onder zware druk ‘bekende’ hij. Afgelopen dinsdag mochten zijn broer en zijn moeder hem slechts tien minuten bezoeken. Zijn broer deed verslag: ‘Aser is er slecht aan toe’.

Door de broer van Aser Mohamed

De afgelopen week was verschrikkelijk voor Aser. Hij vertelde ons dat er een vreemde geur in de cellen hing, waardoor hij en andere gevangenen enorm moesten hoesten. Ze weten niet wat het was. Het is iets wat verstikkend voelt. Leden van de veiligheidsdienst gooiden het op mensen die aanwezig waren in de bezoekersruimte. Maar het was te ruiken in de cellen van de gevangenen. Die dag waren er leden van de oproerpolitie, gemaskerde mannen van de veiligheidsdiensten en sluipschutters aanwezig, omdat volgens de gevangenisdirectie politieke gevangenen probeerden te ontsnappen. Bewakers dreigden alle gevangenen over te brengen naar een ander detentiecentrum. Tot nu toe is niemand hen komen halen. De gevangenen wachten in spanning af. Ze weten niet waar ze naartoe worden gestuurd.

Psychologisch gaat het niet goed met Aser. Als er een overplaatsing komt, is de kans groot dat Aser wordt geweigerd omdat hij minderjarig is. Hij zou naar een jeugdgevangenis gestuurd moeten worden, maar dat gebeurt niet. Vanaf de eerste dag dat Aser terechtstond, heeft zijn advocaat om twee dingen gevraagd: dat een medisch forensisch expert naar Aser kijkt en dat hij zou worden over geplaatst naar een jeugdgevangenis.

Asers armen zijn uit de kom gegaan en zijn lichaam is bedekt met witte plekken van de elektroshocks. Zijn advocaat wil bewijs verzamelen van de martelingen die Aser heeft ondergaan, maar tot nu toe is dat niet gelukt. Ook vroeg hij of Aser kon worden overgeplaatst naar een jeugdgevangenis. Maar ook dat verzoek wordt vooralsnog genegeerd. Het schijnt dat minderjarige die als politieke gevangenen vastzitten niet naar een jeugdinstelling mogen, omdat ze kinderen die daar vastzitten zouden kunnen beïnvloeden.

Dus voor Aser zit er niets anders op dan overgeplaatst te worden naar een politiebureau. Hij is erg gespannen, omdat hij niet weet wanneer en of ze hem zullen overplaatsen. Het politiebureau waar hij eerst vastzat, was afschuwelijk. Zijn medegevangenen waren criminelen, geen politieke gevangenen, die constant in de cel rookten. Een andere reden waarom Aser het zwaar heeft is dat het nieuwe schooljaar deze week weer begint. Ook start de nieuwe hoorzitting over tien dagen. Het wordt hem allemaal teveel.

Het bezoek gisteren verliep heel moeilijk. Mijn moeder en ik maakten grapjes om hem op te vrolijken, maar hij lachte niet. Ons bezoek duurde maar tien minuten, dus was er niet genoeg tijd om hem gerust te stellen.

We weten niet of hij overgeplaatst wordt of dat dit slechts een dreigement was. Zal de gevangenis hem toch accepteren of moet hij weer terug naar het politiebureau? Het is allemaal erg verwarrend en onduidelijk.