Actie in Denemarken.
© Jonas Persson

Amnesty voert met verkrachtingsslachtoffers actie bij de Tweede Kamer voor aanpassen verkrachtingswet

Op dinsdag 6 oktober voert Amnesty International met een groep vrouwen die verkrachting hebben meegemaakt en activisten actie op het Plein bij de Tweede Kamer. Zij roepen minister Grapperhaus op om de verkrachtingswet aan te passen: zorg ervoor dat seks zonder instemming als verkrachting in de wet wordt erkend.

Tijdens de actie zullen zij in gesprek gaan met Kamerleden*. Verschillende Kamerleden, onder wie Van Wijngaarden (VVD), Groothuizen (D66), Kuiken (PvdA) en Buitenweg (GL) hebben al aangegeven aanwezig te zijn. De dag na de actie (7 oktober) vindt het schriftelijk overleg zeden plaats in de Tweede Kamer. Dit is de eerste keer sinds de publicatie van het wetsvoorstel van Grapperhaus dat Kamerleden erover spreken.

50.000 kaarten

Amnesty riep in het kader van de Let’s talk about yes campagne Nederlanders op om een kaartje naar minister Grapperhaus te sturen met de oproep om seks zonder instemming als verkrachting in de wet te erkennen. Inmiddels zijn er al 50.000 kaarten naar de minister gestuurd. Het totaalaantal kaarten wordt vanwege de coronamaatregelen symbolisch overhandigd.

Wetsvoorstel minister Grapperhaus

Volgens de huidige wet is er pas sprake van verkrachting als geweld of dwang bewezen kan worden. In veel gevallen is verzet niet mogelijk, omdat het slachtoffer van angst bevriest (‘freezing’) of is gedrogeerd. Minister Grapperhaus wil daarom een nieuw delict introduceren: seks tegen de wil. Hierop zou de helft van de strafmaat van verkrachting komen te staan. Volgens Amnesty moet seks zonder instemming niet alleen strafbaar zijn, maar ook als verkrachting worden erkend. Dit staat niet alleen in internationale mensenrechtenverdragen, maar is ook belangrijk voor de erkenning van slachtoffers.

Gesprek met actievoerders

Mocht u interesse hebben om in gesprek te gaan met een van de activisten of vrouwen uit de slachtoffergroep, dan stellen wij het op prijs als u dat aan ons aangeeft. Dat kan door contact op te nemen met Yara Boff Tonella, gegevens staan hieronder.

*Met inachtneming van de coronarichtlijnen van het RIVM