Abortus is in Polen niet meer mogelijk bij ernstige afwijkingen bij de foetus.
© Grzegorz Żukowski

Amnesty veroordeelt verdere inperking van Pools abortusrecht

Het Poolse Constitutionele Hof bepaalde drie maanden geleden dat abortus niet langer is toegestaan bij ernstige afwijkingen bij de foetus. Dat oordeel is ondanks massale straatprotesten nu officieel geworden. Amnesty International veroordeelt deze inperking van abortusrechten voor Poolse vrouwen.

‘Het is een donkere dag voor vrouwen en meisjes in Polen. Deze schadelijke uitspraak doet afbreuk aan de seksuele en reproductieve rechten van zwangere Poolse vrouwen. Het brengt hun gezondheid in gevaar’, zegt Esther Major van Amnesty International.

Pools abortusrecht steeds verder ingeperkt

Polen was ooit één van de landen met de meest liberale abortuswetgeving van Europa. Door een groeiende politieke invloed van de katholieke kerk werd in 1993 het recht op abortus al sterk ingeperkt. Abortus bleef alleen nog toegestaan in geval van een misdrijf (seksueel misbruik), bij gevaar voor het leven van de moeder en bij ernstige aandoeningen aan de foetus. Deze laatste optie is nu onconstitutioneel verklaard.

Aanvallen op vrouwenrechten

‘Deze wetswijziging is de laatste in een systematische golf van aanvallen op vrouwenrechten door Poolse wetgevers. Een abortusverbod voorkomt abortus niet en ook daalt het aantal abortussen niet. In plaats daarvan schaadt zo’n verbod de gezondheid van de vrouw, want abortus verdwijnt in de illegaliteit of vrouwen moeten noodgedwongen naar het buitenland reizen.’

Solidair

Amnesty International steunt de nieuwe protesten die na dit besluit door heel Polen zijn uitgebroken. ‘Wij zijn solidair met vrouwen en meisjes in Polen en delen hun verontwaardiging over deze wrede beslissing’, aldus Esther Major.

Lees meer over de protesten tegen de inperking van abortus in Polen.

Meer over dit onderwerp