Osman Kavala

Amnesty noemt Osman Kavala en de Gezipark-aangeklaagden gewetensgevangenen

Amnesty International bestempelt zeven mensen die in Turkije gevangen zijn gezet op basis van dubieuze aanklachten vandaag als gewetensgevangenen.

Het gaat om zeven mensen die betrokken waren bij de voornamelijk vreedzame Geziparkprotesten in 2013. Een protest tegen bouwplannen in een park in Istanbul liep daarbij uit op een landelijke golf van protesten tegen onder meer het regeringsbeleid. Twee maanden geleden werden deze activisten in een schijnproces tot lange gevangenisstraffen veroordeeld. Eén van hen, de prominente mensenrechtenverdediger Osman Kavala, kreeg levenslang. Vorige week publiceerde de rechtbank haar ‘gemotiveerde uitspraak’. Daarin stonden geen gronden waarop deze uitspraak is gebaseerd.

‘Erkenning van het onrecht’

Amnesty International gebruikt de term ‘gewetensgevangenen’ voor mensen die gevangen worden gehouden vanwege hun overtuiging, etnische afkomst, geslacht, seksuele oriëntatie, kleur of taal en die geen geweld hebben gebruikt of gepropageerd. Gewetensgevangenen zitten onterecht vast en Amnesty vraagt om hun onmiddellijke en onvoorwaardelijke vrijlating.

‘Door deze zeven mensen gewetensgevangenen te noemen erkennen we het onrecht dat hen is aangedaan,’ zegt Angès Callamard, de secretaris-generaal van Amnesty International. ‘Het begon met willekeurige detentie en politiek gemotiveerde vervolging en eindigde met een showproces en veroordelingen.’

De veroordeling

Osman Kavala werd op 25 april 2022 tot een levenslange gevangenisstraf veroordeeld voor ‘een poging de regering omver te werpen’. Zijn zeven mede-aangeklaagden werden ook veroordeeld, voor het steunen van Kavala. Zij kregen allen een 18-jarige celstraf opgelegd. Zes van hen werden direct gevangengezet en voor de zevende aangeklaagde (Yiğit Ekmekçi) werd een arrestatiebevel uitgevaardigd.

Een hoge delegatie van onder anderen Kerem Dikmen, de voorzitter van Amnesty International Turkije, bezocht de gevangenen en kondigde daarna aan hen als gewetensgevangenen te beschouwen.

‘Het onrecht dat deze zeven mensen is aangedaan staat symbool voor het lijden van zovelen in de draconische aanval op de mensenrechten in Turkije,’ zegt Agnès Callamard. ‘Het  laat weer duidelijk zien dat het Turkse rechtssysteem verworden is tot een onderdrukkend systeem om kritische stemmen het zwijgen op te leggen.’

Wie zijn deze gewetensgevangenen?

Osman Kavala

Op 25 april 2022 is Osman Kavala tot een levenslange gevangenisstraf veroordeeld naar verluid vanwege ‘een poging om met geweld de regering af te zetten’.