Amnesty meldt datalek bij Autoriteit Persoonsgegevens

Amnesty International Nederland heeft donderdag 9 januari 2020 een datalek gerapporteerd bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Het betreft persoons- en salarisgegevens van medewerkers, stagiaires en vrijwilligers die in de periode 2001 t/m 2015 op het kantoor van de Nederlandse afdeling hebben gewerkt. Daarnaast gaat het om medewerkers en vrijwilligers van de stichting Movies that Matter, voor wie Amnesty de personeels- en salarisadministratie voert.

De gegevens stonden op een usb-stick die bij Amnesty in een afgesloten kluis lag. Vanwege de ontdekking van asbest in de ombouw is de kluis afgelopen zomer verwijderd. Naar nu blijkt is daarbij door een menselijke fout de betreffende usb-stick niet zorgvuldig opgeborgen en niet meer te lokaliseren.

De usb-stick bevat een back up van de personeels- en salarisadministratie van 2001 t/m 2015 van de betreffende medewerkers, stagiaires en vrijwilligers. Dit betreft dus niet de persoonsgegevens van vrijwilligers in het land, het Bestuur of de Ledenraad.

Amnesty heeft geen redenen aan te nemen dat de stick in verkeerde handen is terechtgekomen of zich niet meer op kantoor bevindt, maar is tegelijkertijd niet in staat gebleken om de stick te lokaliseren. Om die reden is dit als datalek bij de AP gerapporteerd.

Amnesty heeft alle betrokkenen van wie het de contactgegevens kent via e-mail geïnformeerd. Amnesty stelt alles in het werk om de oud-medewerkers van wie het geen contactgegevens heeft via andere kanalen te informeren.

Amnesty betreurt het incident ten zeerste en doet er alles aan om herhaling te voorkomen. De organisatie heeft als mensenrechtenorganisatie het recht op privacy hoog in het vaandel staan.

Indien je vragen hebt, kun je terecht bij privacy@amnesty.nl of bellen met 020-7733539.