© Arie Raaphorst

Amnesty Leiden op Bevrijdingsdag

Veel bezoekers en 995 handtekeningen

Leiden, 7 mei 2018

Op 5 mei 2018 vierde Amnesty Leiden Bevrijdingsdag op de braderie in de Doezastraat / Herenstraat. In een zonovergoten winkelstraat waren vrijwilligers van Amnesty Leiden van 9.30 tot 17 u te vinden in een stand. Hier konden braderiebezoekers hun handtekening zetten onder twee petities voor mensenrechtenactivisten: Arash Sadeghi uit Iran en Azza Soliman uit Egypte. Ook konden belangstellenden meedoen aan een mensenrechtenquiz op een rad van fortuin, waarbij mooie prijzen waren te winnen. Amnesty-werkgroeplid Nicoline van der Lans: “Er waren heel veel bezoekers en we hebben veel handtekeningen opgehaald.” Aan het einde van de dag is de eindstand van het aantal in Leiden opgehaalde handtekeningen 995: 371voor Azza Soliman en 624 voor Arash Sadeghi.

In en rond de stand, aan Amnesty aangeboden door Ondernemersvereniging HerenDoeza, konden braderiebezoekers de hele dag kennismaken met leden van de Amnesty Leiden. Een team van vrijwilligers gaf informatie over de verschillende mogelijkheden om je voor Amnesty en mensenrechten in te zetten. Voor deze vrijwilligers was het belangrijk om juist op Bevrijdingsdag aandacht voor mensenrechten wereldwijd te vragen. Rieke van den Akker: “Sinds ik actief ben bij Amnesty, besef ik nog meer hoe bijzonder het is om vrijheden te hebben, om te mogen zeggen wat je vindt en te mogen zijn hoe je bent.” Mede-werkgroeplid Nicoline van der Lans vult aan: “We staan erbij stil dat er in andere landen nog veel te verbeteren valt voor de mensenrechten. Met onze petities vragen we vandaag aandacht voor mensen voor wie die vrijheid er nog niet is.”

Wil je meer weten over Amnesty en over de mogelijkheden om je vrijwillig in te zetten in Leiden? Neem dan contact op via e-mail vc.amnestyleiden@gmail.com of bezoek de website https://leiden.amnesty.nl/