© 2018 Getty Images

Amnesty komt in actie voor kinderen die in Amerika gescheiden worden van hun ouders!

De regering-Trump wil dat zo min vluchtelingen en migranten Amerika binnenkomen. Veel van deze families zijn op de vlucht voor vervolging, geweld en armoede. In Amerika hopen ze bescherming te krijgen, maar de ontvangst is ronduit bruut. Om ze af te schrikken zijn ouders en kinderen van elkaar gescheiden zodra ze in Amerika aankwamen. De baby’s en kinderen zijn ondergebracht in opvangcentra. President Trump ondertekende op 20 juni een bevel dat kinderen niet meer van hun ouders gescheiden mogen worden. De meer dan 2.000 baby’s en kinderen moeten weer naar hun ouders terug, maar dat is niet eenvoudig. Kinderen zijn verspreid over het hele land opgesloten, waardoor het voor ouders heel lastig is om hun kind op te sporen. Als de kinderen en de ouders weer samengebracht zijn, blijven ze opgesloten. Dat is schandalig. Ze zouden in vrijheid moeten leven tot hun asielprocedure is afgerond.

Kom in actie!
Op 30 juni worden in Amerika en in veel andere landen protestacties georganiseerd. We willen president Trump laten weten dat mensen wereldwijd woedend zijn over zijn harteloze immigratiebeleid. We vragen jou een digitaal kaartje te sturen naar de vluchtelingen en migranten die opgesloten zijn. Een berichtje van jou betekent heel veel voor hen. Zij weten dan dat er mensen zijn die aan hun denken. Of maak een tekening en deel deze op Instagram, Facebook of Twitter met de hashtag #KeepFamiliesTogether. Je kunt de tekening ook mailen naar refugees@aiusa.org. Onze Amnesty-collega’s zorgen ervoor dat jouw tekening goed terecht komt.

Meer aandacht in de klas? Download hier de special toolkit die ontwikkeld is om deze kwestie bespreekbaar te maken in de klas.