Politie-agenten pakken oppositieleider Alexey Navalny op tijdens demonstratie in Moskou
© Maxim Shemetov/ Reuters

Amnesty blijft actievoeren voor Aleksei Navalny

Aleksei Navalny, een bekende Russische activist en criticus van het Kremlin wordt gestraft voor zijn kritiek op president Poetin. Amnesty International voert al lang actie voor Navalny en blijft dit doen.

Kort nadat Navalny in januari in Moskou aankwam vanuit het buitenland, werd hij gearresteerd. Hij was teruggekeerd uit Duitsland waar hij herstelde nadat hij vijf maanden ervoor was vergiftigd. Navalny uit al jaren kritiek op president Poetin en zijn regering en dat is hem duur komen te staan. Amnesty International voert al lang actie voor hem.

Gewetensgevangene

Recent besloot Amnesty International Aleksei Navalny geen gewetensgevangene meer te noemen. Dit vanwege haatzaaiende uitingen die hij deed in het verleden. Navalny heeft deze uitspraken nooit in het openbaar teruggenomen. Haatzaaiende uitlatingen passen niet binnen de definitie van wat Amnesty gewetensgevangenen noemt.

Amnesty International gebruikt de term ‘gewetensgevangenen’ voor mensen die:

• gevangen worden gehouden of in hun bewegingsvrijheid worden beperkt vanwege hun politieke, godsdienstige of andere overtuiging, etnische afkomst, geslacht, seksuele oriëntatie, kleur of taal;
  • geen geweld hebben gebruikt of gepropageerd.

Lees hier meer over de definitie van gewetensgevangenen.

Aleksei Navalny zou de laatste jaren dit soort opmerkingen niet meer hebben gemaakt. Het feit dat Amnesty International hem nu niet meer als een gewetensgevangene beschouwt, doet niets af aan onze strijd voor gerechtigheid en onze roep om zijn onmiddellijke vrijlating. De Russische autoriteiten moeten stoppen met het intimideren en vervolgen van Navalny vanwege zijn politieke activisme.

Vast vanwege zijn acties

Aleksei Navalny zit gevangen vanwege zijn strijd tegen corruptie en zijn kritiek op de regering-Poetin. Vorige week leverde Amnesty nog 200.000 handtekeningen af bij de Russische autoriteiten met de oproep om Navalny vrij te laten. Amnesty blijft zich inzetten voor gerechtigheid voor Navalny en de vele anderen die in Rusland onterecht gevangen zitten.

Amnesty International wil de eigen verantwoordelijkheid voor wat de afgelopen tijd gebeurde echter niet ontvluchten. We betuigen onze diepe spijt over de schade die dit kan hebben berokkend voor de campagne om Navalny vrij te krijgen.