Ales Bialiatski bedankt brievenschrijvers!

Op 21 juni 2014 werd de Wit-Russische mensenrechtenverdediger Ales Bialiatski onverwacht vrijgelaten. Hij kwam met de trein in Minsk aan en werd begroet door zijn vrouw, vrienden en collega’s. In een nieuw filmpje bedankt hij iedereen die voor hem in actie kwam.

Ales Bialiatski kwam vrij na drie jaar in de gevangenis gezeten te hebben. Hij zat een gevangenisstraf van vierenhalf jaar uit voor het gebruik van zijn persoonlijke bankrekeningen in Litouwen en Polen om het mensenrechtencentrum Viasna te financieren. De veroordeling was slechts een manier om zijn mensenrechtenwerk te dwarsbomen.

Viasna ondersteunt slachtoffers van schendingen en verzamelt informatie over de mensenrechtensituatie in het land. Ales werd in november 2011 opgepakt. Na een oneerlijke rechtszaak kreeg hij vierenhalf jaar cel. Daarnaast kreeg hij een geldboete en werden zijn bezittingen, zijn appartement – waar ook zijn vrouw en zoon woonden – en het kantoor van Viasna in beslag genomen.

Helaas moet Ales zich nu wel maandelijks melden bij het politiebureau. Hij kan bij drie administratieve overtredingen opnieuw worden opgesloten. Amnesty is niet blij met deze voorwaardelijke vrijlating en het feit dat hij niet is vrijgesproken voor zijn veroordeling. Wij blijven zijn zaak volgen.

Amnesty voerde uitvoerig actie voor de vrijlating van Ales tijdens onze 4weeksforfreedom-campagne in februari 2013. De Iraanse Nasrin Sotoudeh, voor wie we in diezelfde campagnemaand actievoerden werd in september 2013 al vrijgelaten. Ales gaf aan dat hij mede door de druk vanuit Amnesty is vrijgelaten.In dit filmpje bedankt Ales iedereen die voor hem heeft geschreven:

Wil je ook actievoeren voor gewetensgevangenen? Meld je dan aan voor onze spoedacties.

Bekijk hier hoe Ales wordt onthaald door zijn familie, vrienden en collega’s op het station in Minsk: