640 paar schoenen voor slachtoffers slachting Maiduguri

Vandaag, 14 maart, voert Amnesty actie bij de Nigeriaanse ambassade. We gedenken daarmee de 640 mannen en jongens die twee jaar geleden zijn vermoord. De enorme slachtpartij vond plaats nadat de gewelddadige bende van Boko Haram een aanval uitvoerde op de Giwa barakken in Maiduguri, Nigeria. Honderden mannen werden doodgeschoten, van anderen werd de nek doorgesneden. De lijken werden gedumpt in zeven massagraven. Het is verschrikkelijk, maar we zijn wel wat gewend van Boko Haram.

Door: Moniek van Zijl, actiecoördinator bij Amnesty International Nederland

Alleen, dit keer waren zij het niet. De massamoord werd begaan door soldaten van het Nigeriaanse leger. Boko Haram voerde een aanval uit op de barakken en bevrijdde 1.600 gevangenen die er zaten. Na een uur vertrokken ze weer, samen met gevangenen die hen wensten te vergezellen. Honderden gevangenen bleven achter in de stad. Eén bewoner vertelde Amnesty:

We zagen heel veel mensen vanuit de barakken in de richting van onze huizen komen. Velen van hen zagen er hongerig uit, ze waren op blote voeten en vroegen om water. Sommigen waren niet eens geheel gekleed. We kwamen naar buiten en hielpen ze. We gaven ze water en wat fruit.

Het Nigeriaanse leger heeft bloed aan de handen

Later die dag arresteerde het leger alle ontsnapte gevangenen die ze konden vinden. Op diverse locaties in de stad werden ze om het leven gebracht. De gevangenen van Maiduguri waren opgepakt op verdenking van deelname aan Boko Haram, maar kregen geen proces en werden nooit aan een rechter voorgeleid. Volgens onderzoek van Amnesty is dit in Nigeria geen uitzondering: verdachten worden er regelmatig gearresteerd, zonder enig bewijs dat ze een misdaad hebben begaan.

De gebeurtenissen in Maiduguri zijn al twee jaar bekend. Amnesty heeft zeer uitvoerig gedocumenteerd wat er die dag gebeurde. Onze onderzoekers hebben tientallen getuigen geïnterviewd, schokkende video’s bekeken, en het bestaan van de massagraven is met satellietbeelden bevestigd.

In juni 2015 verscheen het rapport ‘Stars on their shoulders, Blood on their hands‘ met bewijs over de slachtingen bij Maiduguri. De massamoord in Maiduguri blijkt lang niet de enige misdaad. Sinds 2012 zijn er meer dan duizend mannen en jongens geëxecuteerd zonder enige vorm van proces. Zevenduizend gevangenen overleden als gevolg van honger, dorst, ziekte, marteling en verwaarlozing. Meer dan 20.000 verdachten zijn willekeurig gearresteerd, zonder toegang tot hun advocaat of hun familie, of een rechter.

Beloftes maar geen onderzoek

De reacties op Amnesty’s rapport waren veelbelovend. De, toen net aangetreden, president Buhari twitterde:

Maar inmiddels zijn we twee jaar verder. Het Nigeriaanse leger maakt zich nog altijd schuldig aan onrechtmatig geweld, niemand wordt verantwoordelijk gehouden. Onlangs werd zelfs één van de betrokken leger-generaals bij de slachting van Maiduguri weer op zijn post teruggezet.

Op 14 maart gedenken we de mannen die vermoord zijn door het Nigeriaanse leger. We leggen onder meer 640 paar schoenen neer voor de ambassade. Stel het je maar even voor, best indrukwekkend, en meer dan je zou denken. En stel je dan de 640 mensen voor die deze schoenen hadden kunnen vullen.

De Nigeriaanse regering moet zo snel mogelijk maatregelen nemen en de misdaden in Maiduguri serieus en onafhankelijk onderzoeken.