De Palestijnse journalisten Nidal al-Waheidi en Haitham Abdelwahed werden op 7 oktober 2023 opgepakt door het Israëlische leger. Ze zijn slachtoffer van gedwongen verdwijning.
© Private

Schrijfactie: Israël, waar zijn Palestijnse journalisten Abdelwahed en al-Waheidi?

De Palestijnse journalisten Haitham Abdelwahed (25) en Nidal al-Waheidi (31) uit Gaza deden op 7 oktober 2023 verslag van de aanvallen van Hamas in Israël. Het Israëlische leger pakte hen die dag op. Sindsdien zijn ze ‘verdwenen’. Ondanks dringende verzoeken van hun families en Israëlische mensenrechtenorganisaties, willen de autoriteiten niks kwijt over waar de journalisten zijn en hoe het met ze is.

Wat kun jij doen?

Schrijf vóór 1 oktober 2024 naar de Israëlische autoriteiten. Roep hen op om de twee Palestijnse journalisten vrij te laten. Voor zover bekend zitten ze vast zonder aanklacht of proces.

Zorgen om gezondheid en veiligheid

De Israëlische autoriteiten houden honderden Palestijnen, onder wie journalisten, in ‘administratieve detentie’. Zo worden ze zonder advocaat en zonder enig proces voor lange tijd vastgehouden. Volgens getuigen worden gevangenen gemarteld en vernederd. Ook zijn er meerdere gevangenen overleden in detentie.

Download de voorbeeldbrief

Meer schrijfacties