De acceptgiro verdwijnt

 

Aan de hand van veelgestelde vragen kunt u meer lezen over het verdwijnen van de acceptgiro.  

Heeft u nog andere vragen of wilt u toch liever uitleg over wat het voor u betekent, neemt u dan contact met ons op. U kunt ons bellen op 020 626 44 36 op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur. Of stuur een e-mail naar ledenadministratie@amnesty.nl.

 

Veelgestelde vragen

 

Waarom verdwijnt de acceptgiro?

De banken hebben besloten te stoppen met dit betaalmiddel omdat het gebruik ervan afneemt. Dit betekent dat alle banken (en dus ook uw bank) na 1 juni 2023 geen acceptgiro’s meer verwerken.

Welke alternatieven heb ik om mijn jaarbijdrage over te maken?

Er zijn verschillende alternatieven:

  • U kunt het bedrag zelf overmaken via uw bank.
  • U kunt een machtiging geven voor een automatische incasso, waarmee u ons toestemming geeft om uw bijdrage periodiek van uw rekening af te schrijven.
  • U kunt een overboekingskaart van uw bank gebruiken. Vraag uw bank naar de mogelijkheden.
  • Wanneer u van ons een brief ontvangt over de jaarbijdrage, dan ontvangt u vanaf 1 april 2023 het alternatief voor de acceptgiro. Deze heet ‘Mijn jaarbijdrage’ of ‘Mijn eenmalige gift’. 

Waar vind ik meer informatie over wat het afschaffen van de acceptgiro voor mijn persoonlijke situatie betekent?

 Neem gerust contact op met onze ledenservice. U kunt ons bellen op 020 626 44 36 op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur. Of stuur een e-mail naar ledenadministratie@amnesty.nl.

Ik heb nog een acceptgiro. Hoe lang kan ik nog met de acceptgiro betalen?

 De banken stoppen vanaf 1 juni 2023 met het verwerken van acceptgiro’s. Dat betekent dat een volledig ingevulde en ondertekende acceptgiro die op 31 mei 2023 door uw bank ontvangen is nog wordt verwerkt. Een acceptgiro die door uw bank ontvangen is op of na 1 juni 2023 wordt niet meer verwerkt. Dus stuur een acceptgiro nog naar de bank vóór 15 mei! Dan heeft de bank nog 2 weken de tijd om het te verwerken.

Hoe werkt het alternatief dat jullie bij de brief over de jaarbijdrage zullen versturen?

 Wanneer u van ons een brief ontvangt over de jaarbijdrage dan ontvangt u vanaf 1 april 2023 het alternatief voor de acceptgiro. Deze heet ‘Mijn jaarbijdrage’ of ‘Mijn eenmalige gift’.

U kunt Mijn jaarbijdrage op twee manieren gebruiken:

  • Maakt u tot nu toe gebruik van de acceptgiro en stuurt u deze op aan de bank?

Dan kunt u Mijn jaarbijdrage invullen en voortaan aan ons in plaats van aan de bank opsturen.

  • Gebruikt u de acceptgiro alleen om de betaalinformatie over te nemen voor internetbankieren?

Dan kunt u de informatie van ‘Mijn jaarbijdrage’ of ‘Mijn eenmalige gift’ op dezelfde manier gebruiken als u gewend was met de acceptgiro.

Zijn er alternatieven om ‘op papier’ te betalen?

 Jazeker, daarvoor zijn er twee mogelijkheden.

U kunt een papieren overschrijvingsformulier invullen. Papieren overboekingsformulieren bestelt u bij uw eigen bank. Raadpleeg de website van uw bank of informeer bij uw bank naar de mogelijkheden.
Wanneer u van ons een brief ontvangt over de jaarbijdrage dan ontvangt u vanaf 1 april 2023 het alternatief voor de acceptgiro. Deze heet ‘Mijn jaarbijdrage’ of ‘Mijn eenmalige gift’.

Hoe gebruik ik internetbankieren?

Open uw bankapp op uw mobiele telefoon of log in via uw pc/laptop. Mogelijk heeft u een bankpaslezer nodig. Voer ons rekeningnummer in en gebruik het unieke betalingskenmerk dat u op de acceptgiro of op ‘Mijn Jaarbijdrage’ vindt. Heeft u er hulp bij nodig, neemt u dan contact op met uw bank. Voor hulp bij internetzaken kunt u ook terecht bij bijvoorbeeld de bibliotheek of een buurtcentrum.