Zo voelt het om ontheemd te zijn

De beelden van de Soedanese kunstfotograaf Salih Basheer brengen over hoe het echt is om ontheemd te zijn.

File op de Al Fatihab-brug tussen Khartoem en Omdurman, 28 september 2024. De weg wordt aan beide kanten geblokkeerd door twee tanks. Een collage van screenshots van Google Maps. File op de Al Fatihab-brug tussen Khartoem en Omdurman, 28 september 2024. De weg wordt aan beide kanten geblokkeerd door twee tanks. Een collage van screen- shots van Google Maps.
© Salih Basheer

In Soedan heerst een crisis die door de wereld vergeten lijkt, maar volgens de Verenigde Naties een van de ergste humanitaire crises ter wereld is. Tienduizenden slachtoffers vielen er al sinds april 2023, toen de rebellen van de Rapid Support Forces (RSF) de wapens opnamen tegen de Soedanese Volkskrijgsmacht. Inmiddels dreigt in Soedan een grote hongersnood en zijn miljoenen mensen op de vlucht geslagen naar relatief veilige regio’s in het land zelf of naar het buitenland. De fotograaf van deze indringende serie, Salih Basheer, maakte het van dichtbij mee.  

 Een bewerkte foto op een straat in Khartoem. Sinds de burgeroorlog in Soedan worden veel inwoners vermist.
© Salih Basheer
Een bewerkte foto op een straat in Khartoem. Sinds de burgeroorlog in Soedan worden veel inwoners vermist.
In de buurt van Kiryandongo, een kamp voor Soedanese vluchtelingen in het middenwesten van Oeganda, 24 november 2024.
© Salih Basheer
In de buurt van Kiryandongo, een kamp voor Soedanese vluchtelingen in het middenwesten van Oeganda, 24 november 2024.

Om zijn veelbelovende carrière verder te ontwikkelen woonde de jonge Soedanees in Denemarken, maar in april 2023 was hij op familiebezoek in Khartoem. Toen de hoofdstad werd aangevallen, moesten ze halsoverkop vluchten. Eenmaal terug in Denemarken na een lange, moeilijke tocht, kon hij niet vergeten wat hij had gezien en meegemaakt.   

Basheer (1995) is een van de eerste Soedanezen ooit van wie, in 2023, een fotoboek is gepubliceerd. Hij gaat creatief om met fotografie. Zijn fotoboek zit vol collages, tekeningen, teksten en vage, al dan niet bewerkte foto’s van en over zijn ouders, die overleden toen hij 3 jaar oud was. Samen vormt het een indrukwekkend en emotioneel geladen verslag van Basheers zoektocht naar zijn verleden en zijn identiteit.  

Twee rebellen van de RSF (Rapid Support Forces) vieren dat ze een woonhuis in Darfur in brand hebben gestoken. Een collage van screenshots van video’s die de RSF op sociale media hebben geplaatst.
© Salih Basheer
Twee rebellen van de RSF (Rapid Support Forces) vieren dat ze een woonhuis in Darfur in brand hebben gestoken. Een collage van screenshots van video’s die de RSF op sociale media hebben geplaatst.
Kindertekening, gemaakt op 24 november 2024 tijdens een culturele dag in Kiryandongo, georganiseerd door het vluchtelingenjeugdcomité.
© Salih Basheer
Kindertekening, gemaakt op 24 november 2024 tijdens een culturele dag in Kiryandongo, georganiseerd door het vluchtelingenjeugdcomité.
Een straat in vluchtelingenkamp Kiryandongo, 22 november 2024.
© Salih Basheer
Een straat in vluchtelingenkamp Kiryandongo, 22 november 2024.

Dezelfde methode gebruikt hij nu om uitdrukking te geven aan zijn gevoelens van wanhoop en ontheemding. Zie bijvoorbeeld het eerste beeld, een ingekleurde collage van screenshots van Google Maps van een file bij Khartoem. Je ziet Basheer bijna op zijn laptop naar die auto’s staren, hopend dat de vluchtelingen weg kunnen komen, maar niet in staat om ze te helpen. En zo zie je hem ook angstig en boos de socialemedia-berichten van de rebellen bekijken, waarop ze staan te juichen bij brandende huizen. Door er bloemetjes bij te tekenen lijkt hij zijn hoop op een betere toekomst uit te drukken, en tegelijkertijd benadrukken ze ook het onbereikbare leed dat achter al dat geweld moet schuilen.  

Zelfportret van Salih Basheer in een hostel in Kampala, de hoofdstad van Oeganda. Hij kwam hier op 19 november 2024 aan na een lange reis.
© Salih Basheer
Zelfportret van Salih Basheer in een hostel in Kampala, de hoofdstad van Oeganda. Hij kwam hier op 19 november 2024 aan na een lange reis.
Het kale landschap rond vluchtelingenkamp Kiryandongo.
© Salih Basheer
Het kale landschap rond vluchtelingenkamp Kiryandongo.
Een handwaterpomp in Kiryandongo. Veel vluchtelingen moeten lange afstanden afleggen om vers water te krijgen.
© Salih Basheer
Een handwaterpomp in Kiryandongo. Veel vluchtelingen moeten lange afstanden afleggen om vers water te krijgen.

Vorig jaar verhuisde Basheer naar Nairobi, de hoofdstad van Kenia. Daar kwam hij andere Soedanese vluchtelingen tegen. Zo ontstond het idee voor een serie over zijn ontheemde landgenoten, The Return. In Oeganda bezocht hij als eerste het vluchtelingenkamp Kiryandongo, in een desolaat gebied waar nauwelijks voorzieningen zijn. Hij fotografeerde kindertekeningen die, als je ze goed bekijkt, gruwelijke herinneringen en diepe trauma’s weergeven.   

En nu wil hij verder, langs andere vluchtelingenkampen en uiteindelijk terug naar Soedan, waar ook miljoenen ontheemden verblijven. Op GoFundMe zamelt hij geld in voor zijn reis. Een mooi streven. Basheer creëert beelden die, veel meer dan nieuwsfoto’s, laten zien hoe het voelt als je moet vluchten, als je ontheemd bent, geen thuis meer hebt. En om dan toch door te gaan.

Soldaten van de RSF juichen tijdens gevechten met het Soedanese regeringsleger (SAF) in het centrum van Khartoem, 28 september 2024. Een collage van screenshots van video’s die de RSF op sociale media plaatste.
© Salih Basheer
Soldaten van de RSF juichen tijdens gevechten met het Soedanese regeringsleger (SAF) in het centrum van Khartoem, 28 september 2024. Een collage van screenshots van video’s die de RSF op sociale media plaatste.
Een kindertekening gemaakt in Kiryandongo.
© Salih Basheer
Een kindertekening gemaakt in Kiryandongo.

Bekijk ook deze beeldverhalen