Saudi-Arabië: van streng islamitisch naar verplicht modern

Saudi-Arabië verandert snel. Onder leiding van de kroonprins moet de economie groeien, en daarvoor is modernisering van de samenleving nodig. Of dit nu echt tot meer rechten leidt is nog maar de vraag, toch zijn er genoeg die de nieuwe vrijheid omarmen. ‘Een paar jaar geleden had ik dit niet durven hopen.’

Een basketbalteam van Jeddah United. Een basketbalteam van Jeddah United. Tot enkele jaren geleden was sport voor vrouwen nog officieel verboden in Saudi-Arabië, inmiddels is ook het dragen van een hoofddoek niet meer verplicht.
© JEDDAH UNITED

Jeddah, Saudi-Arabië – De vrouwen van basketbalclub Jeddah United bereiden zich voor op de vier laatste competitiewedstrijden. Op het trainingscomplex in de havenstad Jeddah oefenen ze vanavond op de aanval. Een van de vrouwen, met het haar in een paardenstaart, slalomt soepel door de verdediging. Met een draai om haar as omzeilt ze het blok van de tegenstander en scoort. Een andere speelster oefent afstandsschoten.

De vrouwen zijn gekleed in hun rood-witte clubtenue. Sommige dragen een hoofddoek, andere hebben hun haar niet bedekt. Sinds 2019 is een hoofddoek niet meer verplicht in Saudi-Arabië. Het voorheen streng-islamitische land is de afgelopen jaren in hoog tempo gemoderniseerd. Behalve kledingvoorschriften is ook de wet veranderd. Niet langer zijn vrouwen verplicht om voor vrijwel alles wat ze doen toestemming te vragen aan een mannelijk familielid.

Serieuze veranderingen

‘Het is fantastisch om geen tweederangsburger meer te zijn’, zegt Lina al Maeena (50), voorzitter van Jeddah United. Staand langs de zijlijn vertelt ze, gekleed in een zwart gewaad en hoofddoek, dat een droom is uitgekomen. Tientallen jaren strijdt ze al voor vrouwenemancipatie. ‘Vaak kreeg ik te horen dat de hervormingen eraan kwamen. Maar vervolgens verzetten radicale geestelijken zich en ging het niet door. Je wilt niet weten hoe gelukkig ik ben dat er nu eindelijk serieuze veranderingen zijn.’

‘Saudi-Arabië verandert langzaam maar zeker in een normaal land’

Al Maeena is een van de bekendste voorvechters van vrouwensport in Saudi-Arabië. Toen ze Jeddah United in 2006 oprichtte was sport voor vrouwen officieel nog verboden. ‘Maar door de club te registreren als bedrijf konden we de regels omzeilen.’ Trainen moest achter gesloten deuren, zodat mannen de sportende vrouwen niet konden zien. Inmiddels is alles anders. Bij wedstrijden van Jeddah United zitten tussen de vrouwen nu ook mannen op de tribune.

De vrouwenafdeling van Jeddah United groeit snel en heeft meer dan vijfhonderd leden. Sinds twee jaar speelt de club competitiewedstrijden. Na de trainingen blijven speelsters vaak hangen op de club, om koffie te drinken met vrienden en vriendinnen. ‘Saudi-Arabië verandert langzaam maar zeker in een normaal land’, zegt Al Maeena. ‘Er zijn nog stappen te zetten, maar ik had niet durven hopen dat het zo snel zou gaan.’

Vierhonderd rivalen in het Ritzhotel

Saudi-Arabië wil af van de strenge islam. Onder leiding van kroonprins Mohammad bin Salman, vaak kortweg MBS genoemd, is de steenrijke oliestaat ingrijpend veranderd. Bioscopen en muziekconcerten, decennialang verboden, zijn weer toegestaan. Vrouwen hebben meer rechten gekregen. Naast sporten in het openbaar, mogen ze nu ook autorijden en zonder toestemming van vader, broer of zoon in het buitenland op vakantie. In de Global Gender Gap Index van het World Economic Forum staat Saudi-Arabië niet langer bij de tien slechtst presterende landen. Desondanks zijn vrouwen nog steeds flink achtergesteld, zoals ook Amnesty International benadrukt in het rapport ‘Manifesto for repression’, dat eerder dit jaar verscheen.

De hervormingen hebben weinig te maken met democratie of de rechtsstaat

Zo hebben vrouwen nog steeds de goedkeuring van een mannelijke voogd nodig om te trouwen, al hebben sommige vrouwen het besluit van hun voogd met succes bij de rechter aangevochten. Hoewel verschillende vrouwen naar hoge posities zijn opgeklommen, zijn alle belangrijke kabinetsleden en adviseurs van de kroonprins man. Ook de heerser van het koninkrijk moet volgens de wet een mannelijk lid van de koninklijke familie zijn.

Recruitmentbureau Glowork helpt jonge Saudische vrouwen een baan te vinden. Werkende vrouwen zijn nodig voor de economische groei en maken het land minder afhankelijk van arbeidsmigranten.
© CATALINA MARTIN-CHICO/PANOS/ANP

Officieel is koning Salman, de vader van de kroonprins, de leider van Saudi-Arabië. Maar doordat hij oud en dementerend is, heeft zijn 38-jarige zoon de macht in handen. Zeker sinds die in 2017 zo’n vierhonderd rivalen, onder wie veel leden van de koninklijke familie, liet opsluiten in het luxe Ritz Carltonhotel in Riyad. Sommigen werden mishandeld. Pas nadat de arrestanten beloofden zich neer te leggen bij de alleenheerschappij van de kroonprins, kwamen ze op vrije voeten. En naar verluidt kreeg zelfs zijn eigen moeder een spreekverbod.

Zo loopt iedereen die openlijk kritiek levert op de kroonprins, gevaar. Of het nu radicale geestelijken zijn, of seculiere activisten die vinden dat de hervormingen niet snel genoeg gaan.

Angstcultuur

Talloze radicale predikers, zoals Mohamad al Arefe, hebben huisarrest en een spreekverbod. Hun twitteraccounts, met vaak miljoenen volgers in binnen- en buitenland, zijn uit de lucht gehaald. Ook seculiere critici zoals Aziza al Yousef, die streed voor de volledige emancipatie van vrouwen, zijn tot zwijgen gebracht. Na bijna een jaar gevangenis, heeft ze nu huisarrest en een spreekverbod.

‘De kroonprins heeft een angstcultuur gecreëerd’, zegt een Saudische journalist, die zijn naam liever niet gepubliceerd ziet. ‘Onder de vorige koning was er nog een soort democratische controle, nu worden we geleid door een wrede despoot die smijt met geld.’ Eind 2015 waren er lokale verkiezingen, maar die bestaan niet meer sinds MBS aan de macht is.

Lees de Wordt Vervolgd Nieuwsbrief

In zijn kantoor in Jeddah vertelt de journalist over zijn collega en vriend Jamal Khashoggi, die volgens Amerikaans onderzoek in opdracht van de kroonprins onder gruwelijke omstandigheden werd vermoord in het Saudische consulaat in Turkije. ‘Het enige waar Khashoggi voor ijverde was vrijheid van meningsuiting. Met de moord wilde de kroonprins duidelijk maken dat hij activisme, uit welke hoek dan ook, niet tolereert.’ De journalist waarschuwt dat de kroonprins zo nodig opnieuw lastige opposanten uit de weg zal laten ruimen. Eind februari werden nog zeven Saudi’s geëxecuteerd, waarmee de teller dit jaar al op 34 staat. Vorig jaar waren er 172 executies. Wat de terechtgestelden precies misdaan hebben, wordt zelden bekendgemaakt. Processen vinden plaats achter gesloten deuren.

Westerse influencers

Westerse landen leverden felle kritiek na de moord op Khashoggi. Maar inmiddels zijn de protesten verstomd. Om de publieke opinie te beïnvloeden nodigt de kroonprins westerse influencers uit, die hij op zijn kosten onderbrengt in luxe hotels. Vervolgens publiceren ze juichende filmpjes op sociale media. Onder meer de Amerikaanse Carla DiBello, columnist van Harper’s Bazaar Arabia, ontvangt volgens de journalist miljoenen van de kroonprins. Ook voetballer Lionel Messi krijgt geld om reclame te maken voor Saudi-Arabië. ‘Onbegrijpelijk hoe dit soort types zich laat gebruiken als propagandamachine van een moordenaar.’

In de Arabische versie van Disneyland is het tot diep in de nacht feest

De hervormingen zijn vastgelegd in het Vision 2030-programma. Daarin benadrukt de kroonprins dat ingrijpende modernisering noodzakelijk is om ook in de toekomst welvarend te zijn. Hij beseft als geen ander dat de olie- en gasvoorraden op termijn op zullen raken. Modernisering van de samenleving is nodig om economisch sterk en divers te worden. Leiders die alleen bezig zijn met de islam realiseren volgens de kroonprins geen economische groei. De hervormingen hebben dus weinig te maken met democratie of de rechtsstaat.

Een vrouw aan de draaitafel op een openbaar evenement is inmiddels toegestaan in het voorheen streng-islamitische Saudi-Arabië. Dj Biirdperson (echte naam Loujain Albishi) brak door in 2021 op een festival in Riyad waar ook de wereldberoemde dj David Guetta draaide.