© Jitske Schols

Klaasverhalen

Hoe minder nachtjes slapen nog resten tot de dag van de verkiezingen voor het Europarlement, op 23 mei, hoe onverkwikkelijker het politieke discours. Thierry Baudet wil dat Nederland en Europa ophouden met asiel geven. Alleen als het écht nodig is, zou nu en dan nog een tijdelijke verblijfsvergunning uitgereikt kunnen worden, maar vroeg of laat moet élke vluchteling naar huis, dan wel naar ‘opvang in de regio’, in een detentiekamp of zo. Bij het Forum voor Democratie vinden ze gewoon dat het wetenschappelijk bewezen is dat zwarte mensen een lager IQ hebben dan witte en dat de Nederlandse bevolking nu al wel genoeg ‘homeopatisch verdund’ wordt door de komst van buitenlanders.

Het zijn veelbelovende uitgangspunten: Baudet is in de peilingen (van 9 maart) van 2 naar 19 zetels geknald. De VVD kletterde in diezelfde periode neerwaarts van 33 naar 23 zetels. Die partij moet pittiger uit de hoek zien te komen als ze niet door Baudet van het politieke ganzenbord afgeveegd wil worden.

Halverwege Dijkhoffs theatertournee stond de VVD op 25 duizend leden en het Forum voor Democratie op 31 duizend

Rutte stuurde zijn fractievoorzitter Dijkhoff op verkiezingspad. Op het oog net zo stoer als Baudet: hij zei gewoon ‘ja, dus?’ tegen een kinderpardonkind dat vreesde te zullen worden dood-gemaakt als hij naar Irak zou worden uitgezet. Maar inmiddels stuurt Dijkhoff ‘Klaasbrieven’ aan wat er over is van de VVD-achterban waarin hij slaapverwekkende visietjes op de toekomst van Nederland uiteenzet (‘We moeten zorgen dat ons land ons land blijft’, dat soort dingen) en treedt hij op in theaters van Kerkrade tot Terneuzen met een avondje ‘ontspanning, humor en politiek’. Halverwege de tournee, in maart, stond de VVD op 25 duizend leden en het Forum voor Democratie op 31 duizend.

Annabel Nanninga, nu nog gemeenteraadslid in Amsterdam voor Thierry Baudet, staat hoog op de kandidatenlijst voor de Eerste Kamerverkiezingen op 27 mei. Zij snapt feilloos hoe je een politieke boodschap in deze tijden wél moet verpakken. Aan Het Parool legde ze in 2016 al uit wat haar strategie was toen ze de term ‘dobbernegers’ in het politieke discours over vluchtelingen en migranten implementeerde. Ze zei: ‘Mensen schreeuwen gewoon steeds harder om nog een beetje gehoord te worden. Je kunt een bericht plaatsen dat mevrouw Sylvana Simons beter haar heil kan zoeken in een land waar ze niet iedereen een racist hoeft te noemen. In de stroom der dingen valt dat niet meer op, dus schrijf je: ze moeten die lelijke aap met de pakjesboot terugsturen.’

Bij de VVD mag je voor een toegangsprijs van 11,50 euro in Terneuzen naar Dijkhoffs ‘Klaasverhalen’ komen luisteren. Op de promotiefoto voor zijn theatertournee poseert hij naast een Delftsblauw ‘vaasje van Rutte’.

De VVD gaat vermorzeld worden, eerst in de provinciale verkiezingen, dan in de Europese, en dan in de verkiezingen voor de Eerste Kamer op 27 mei.