Nizar El Manouzi: ‘Ik zag van dichtbij hoe het is om zonder verblijfsvergunning te leven’

© ANP

Nizar El Manouzi is een duizendpoot. De 25-jarige Rotterdammer is acteur (Mocro Maffia), presentator (Het Klokhuis) en student (onder meer geneeskunde en filosofie). Over staatloze Noord-Afrikaanse jongeren in Europa maakt hij nu een korte documentaire.

‘Het is begonnen met mijn neef, Afrikaans kampioen triatlon. Na deelname aan het WK in Londen acht jaar geleden besloot hij om in Europa te blijven. Zo kon ik van heel dichtbij zien hoe het is om zonder verblijfsvergunning te leven’, vertelt El Manouzi.

‘Voor mijn documentaire sprak ik veel jongens uit Algerije en Marokko. Ze noemen zichzelf “verbranders”: ze hebben geen recht op een verblijfsvergunning en verbranden hun identiteitspapieren. Het is een diverse groep: veel jongens die daar studeerden of al werkten bijvoorbeeld. Ze hebben een Europese droom. Hier is het altijd tien keer beter dan waar ze woonden.’ De omstandigheden waaronder de jongemannen zich in Europa staande moeten houden, zijn zwaar. ‘Er wordt niets voor hen gedaan. Ze belanden snel in de criminaliteit en raken verslaafd. Terugkeer is lastig omdat ze zich schamen. Hier in Nederland worden ze gezien als het uitschot onder de vluchtelingen. De landen van herkomst trekken hun handen van hen af.’

Met de neef van El Manouzi gaat het na een donkere periode weer iets beter. ‘Hij neemt afstand van de middelen om de pijn te verzachten, en heeft het sporten weer opgepakt. Hij is stabieler geworden, al moet je dat blijven zien in de context van iemand die staatloos is.’