Cyborg-toekomst

© David Vintiner

Bevrijdt de mens zich in de nabije toekomst van het lichaam? Is er een wereld voorbij het sterfelijke? Een wereld waarin technologie onze geest en ons lichaam binnendringt?

Ja, zeggen zij die zich niet langer identificeren als mens, maar als een versmelting van mens en machine. Ja, zegt ook Neil Harbisson (portret boven). Harbisson kwam dan wel kleurenblind ter wereld; hij ziet nu meer dan welk mens dan ook. Gewoon, door een nieuw zintuig te creëren. Een zintuig dat de beperkingen van ons menselijke zicht lachend voorbijstreeft. Via een in zijn schedel geïmplanteerde antenne neemt de 37-jarige Brit zichtbare en onzichtbare kleuren waar als hoorbare trillingen. Zo ziet hij infrarode en ultraviolette straling.

Cyborg-toekomst.
© David Vintiner
Kevin ‘captain cyborg’ Warrick, koppelde in 2002 zijn zenuwstelsel aan een computer en kon zo op afstand een robotarm besturen.

Op het portret hierboven Kevin ‘captain cyborg’ Warrick, die in 2002 zijn zenuwstelsel aan een computer koppelde en zo op afstand een robotarm kan besturen. Maakt dit Warrick en Harbisson iets anders dan mens? Ja, zeggen zijzelf. Activist en kunstenaar Harbisson pleit voor cyborgrechten en voor het recht om zich te identificeren als trans-species. Net als andere transhumanisten gelooft hij dus dat we technologie kunnen gebruiken om voorbij het menselijke te gaan. Van cognitieve implantaten en nieuwe zintuigen tot het verlengen van de levensverwachting:
de toekomst is cyborg.