Dagmar Oudshoorn
© Jitske Schols

Cijfers en clichés

Het is een cliché geworden om de situatie in Soedan ‘het vergeten conflict’ te noemen. Als we het te vaak zeggen, dan wordt het de waarheid. Terwijl het conflict ernstig genoeg is om méér dan onze aandacht te verdienen.

Even opfrissen. Op 15 april 2023 ontvlamde een gewapend conflict tussen twee rivaliserende groepen: het Soedanese regeringsleger en de Rapid Support Forces (RSF). Inmiddels zijn er zo’n 10,3 miljoen mensen op de vlucht, de meesten van hen vrouwen, kinderen en ouderen. De Verenigde Naties telden op een zeker moment 18.800 doden, maar dit is een veel te lage schatting.

De cijfers zijn zo duizelingwekkend, dat ze niet binnenkomen

Aan het begin van deze eeuw vond er in Soedan al een genocide plaats. De RSF slachtte Soedanezen van niet-Arabische afkomst af. Ruim 300 duizend mensen werden vermoord. Toen was wél volop aandacht voor de crisis, vooral voor de regio Darfur. Er waren protesten, inzamelingsacties, George Clooney sprak de VN toe, de internationale gemeenschap kwam in actie.

Alsof een gruwelijke, gewelddadige oorlog nog niet genoeg is, hebben de Soedanezen nu ook te maken met extreme droogte en regenval. Het Clingendael Instituut waarschuwde in mei dat dit najaar rond 2,5 miljoen mensen in Soedan het risico lopen op hongerdood. Deze cijfers zijn zo duizelingwekkend, dat ze wellicht niet helemaal binnenkomen. Het gaat om zo ontzettend veel mensen op de vlucht en zo ontzettend veel doden, daar kunnen we ons bijna geen voorstelling van maken. En in het huidige wereldwijde politieke klimaat blijven het cijfers, percentages, statistieken, clichés. Een ver-van-mijn-bed-show. Maar het gaat om mensen.

Schrijf je in voor de WV-nieuwsbrief

Het leed in Soedan is nu niet minder dan aan het begin van de eeuw, de aandacht ervoor wel. Hoe kan het dat de situatie in Soedan zowel ‘de grootste humanitaire crisis ter wereld’ als ‘het vergeten conflict’ wordt genoemd? Misschien is het de timing. Soedan heeft stevige concurrentie van Gaza en Oekraïne. Regeringsleiders en andere prominenten vergaderen en tweeten zich, terecht, een slag in de rondte over deze twee oorlogen. Soedan verdient dit ook. Vergaderingen, protesten, tweets, reportages, maar vooral ingrijpen, actie en hulp. Laat deze gigantische crisis niet het slachtoffer worden van ons selectieve geheugen.