Slechte wegen moeten gerepareerd worden, ja toch? De gaten moeten gedicht, de onverharde delen bestraat, wankele bruggen gefikst: het verkeer moet stromen. Als je dat ook vindt, dan was je het in Brazilië eens geweest met Jair Bolsonaro, de extreemrechtse oud-president die onlangs de verkiezingen verloor van zijn linkse rivaal Lula da Silva. En deze nieuwe president… twijfelt juist, over één bepaalde, belangrijke weg. Moet die wel opgeknapt worden?
De BR-319, hierboven op de foto, loopt van Manaus, de grootste stad in het Braziliaanse Amazonegebied, naar Porto Velho in het zuidwesten. Daarbij gaat hij dwars door een van de kwetsbaarste, meest onontgonnen gebieden van het regenwoud. De weg is vooralsnog alleen geschikt voor kleinschalig, lokaal verkeer. Maar als Bolsonaro zich vlotter aan zijn verkiezingsbelofte uit 2018 had gehouden, dan had er nu een belangrijke aanvoerlijn gelegen voor bulldozers en vrachtwagens vol boomstammen en bouwmaterialen. Daarmee zou het verkeer zijn geholpen – maar dit stuk oerwoud aangetast. Volgens de laatste berichten over het uitstel is er iets aan de hand met de vergunningen.
De tekst loopt door rondom de afbeeldingen.
Belo Monte-stuwdam
Lula heeft bij zijn verkiezing beloofd de ontbossing van de Amazone, de welbekende ‘longen van de wereld’, te stoppen. Het is echter de vraag of hem dat gaat lukken en of het niet te laat is: onderzoekers maakten laatst bekend dat het gebied door klimaatverandering, houtkap en al dan niet aangestoken bosbranden snel een tipping point nadert, waarna het onvermijdelijk een savanne-achtig gebied wordt. De snelheid van dat proces is onder de klimaatsceptische Bolsonaro helaas tot recordhoogte gestegen. Lula en zijn mensen moeten snel aan de bak.
Amazone-dystopie
Wat is er allemaal al kapotgemaakt? De Braziliaanse documentairefotograaf Lalo de Almeida legde de afgelopen jaren met zijn project Amazonian Dystopia op indringende wijze, in tijdloos zwartwit, vast wat een drama’s zich in het Amazonegebied afspelen. Niet alleen voor het klimaat, maar ook voor de inheemse bevolking. Vele stammen zijn van hun land verjaagd, waarna ze in de steden tot grote armoede vervallen. Een van de tragedies is dat de Amazone een belangrijke economische motor is voor Brazilië – niet alleen via de landbouw en vooral de veeteelt, maar bijvoorbeeld ook door de gigantische Belo Monte-stuwdam – en dat vrijwel niks van het geld dat daarmee verdiend wordt, bij de oorspronkelijke bewoners terechtkomt.
Lula heeft een nieuw ministerie van Inheemse Volkeren opgetuigd, geleid door een inheemse activiste. De nieuwe minister van Milieu en Klimaatverandering is een fervent klimaatvoorvechtster. Hier in het verre Nederland kunnen we alleen maar duimen dat ze het verschil gaan maken. ⓿