Kom in actie!

Wereldwijd voert Amnesty actie voor vrijheid, gelijkheid en rechtvaardigheid. Zonder jouw steun is onze strijd niet mogelijk. Help mensen in nood: teken onze petities, stuur direct online een brief naar de autoriteiten of een kaartje aan een gevangene. Of help ons mee als vrijwilliger op kantoor of in het land.

Protest bij de Russische ambassade in Den haag tegen de Russische inval van Oekraïne
© Pierre Crom

Doe mee aan spoedacties voor mensen in direct gevaar

In actie op Bevrijdingsdag

We komen op voor Russische activisten die enkel vastzitten omdat ze zich uitspraken tegen de oorlog in Oekraïne. Kom bij ons langs op de Bevrijdingsfestivals of kom zelf in actie.
Bevrijdingsfestival in Den Bosch
© Marieke Wijntjes

Meer doen?

Wil je meehelpen op een festival, zelf iets organiseren, of meedoen met een collecte? Er zijn allerlei manieren om je in te zetten voor mensenrechten.

Word vrijwilliger
Rights talk
© Amnesty International

Human Rights Talk

Wat vind jij ervan dat we elkaar vanwege onze huidskleur of geloof discrimineren? Of dat we elkaar op onze afkomst en ons ras aanspreken? Misschien heb je het gevoel dat je privacy en veiligheid online worden geschonden. Of wil je van gedachten wisselen over demonstratierecht. Doe dan mee aan een van onze Human Rights Talk die gaan over je ervaringen en wat het met jouw mensenrechten te maken heeft. Je kunt ook zelf een (online) Human Rights Talk organiseren.

Aanmelden

Vrijwilligers van Amnesty International hebben in het Valkenbergpark in de binnenstad van breda een tentoonstelling gemaakt met verklaringen van slachtoffers van verkrachtingen. Ze spreken voorbijgangers aan en vragen ze door de geimproviseerde tentoonstelling in de tent te lopen om de verkalringen te lezen en eventueel hun eign ervaring toe te voegen. Met de actie en onder de leuze
© Piet den Blanken

Amnesty bij jou in de buurt

Sluit je aan bij een groep van gelijkgestemden in jouw regio en maak deel uit van de drijvende kracht achter onze beweging.

Word actief in jouw buurt
Op donderdag 4 oktober demonstreert Amnesty International vanaf 17:30 uur bij het Kurhaus in Scheveningen voor de vrijlating van vrouwenrechtenactivisten in Saudi­Arabië. In het Kurhaus viert de ambassade van Saudi­Arabië op dat moment de nationale Saudische feestdag.Amnesty vraagt de gasten (ambassadeurs, vertegenwoordigers van bedrijven en anderen) die bij het feestje aankomen om te toeteren voor de vrijlating van zes vrouwenrechtenactivisten. Ook zullen Amnesty­activisten voor het Kurhaus duidelijk van zich laten horen.Drie prominente mensenrechtenverdedigers, Loujain al­Hathloul, Iman al­Nafjan en Aziza al­ Yousef, zitten sinds 15 mei 2018 gevangen. Zij werden opgepakt een maand voordat het autorijverbod voor vrouwen in Saudi­Arabië werd opgeheven. Jarenlang hadden zij tegen dat verbod geprotesteerd en de Saudische kroonprins Mohammad bin Salman wil niet dat de wereld het idee krijgt dat hij gezwicht is voor hun eisen. De vrouwen zitten al meer dan vier maanden zonder aanklacht en zonder rechtsbijstand vast. Nederland en andere landen zwijgen al maanden over de arrestaties.In totaal zijn sinds mei acht vrouwen en vier mannen die opkomen voor de rechten van vrouwen gevangengezet. Ze kunnen tot 20 jaar gevangenisstraf krijgen. De meesten van hen voerden jarenlang actie tegen het rijverbod en tegen het onderdrukkende systeem dat een vrouw een mannelijke voogd moet hebben die onder meer toestemming moet geven als een vrouw wil reizen, studeren of werken.Kroonprins is geen hervormerKroonprins Mohammad bin Salman presenteert zich als ‘hervormer’ en heeft een internationale pr­campagne opgezet om dit te benadrukken. Het beeld dat hij schetst staat echter in schril contrast met de Saudische realiteit, waarin de onderdrukking alleen maar toeneemt van iedereen die er een andere mening op nahoudt.Amnesty International roept de autoriteiten van Saudi­Arabië op alle gewetensgevangenen onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij
© Pierre Crom

Meld je aan voor acties

Help mensen in nood door snel en simpel actie te voeren. Via e-mail houden we je op de hoogte van onze spoedacties. Kies een actievorm die bij jou past en voer zo vaak actie als je wilt.

Aanmelden

Jongeren X Amnesty

Amnesty heeft een jongerenteam dat door middel van Denktanks, Jongerenpanels en andere events jonge mensen betrekt bij het werk van Amnesty. Iedereen is welkom, ongeschoold, praktisch geschoold, theoretisch geschoold, of aan het werk. Help je mee?

Ja, ik doe mee!

Ontvang onze digitale acties in je mailbox als we je hulp nodig hebben

Geef vijf minuten van je tijd en maak het verschil voor iemand die het slachtoffer is van onrecht.

aanmelden